onsdag 30 januari 2013

Mellanmål

Hej!

Idag när jag hämtat prinsarna på förskolan, var det som vanligt dags för mellis. Idétorka... Jag tittade i frysen och hittade en burk med blåbär, som Ludvig och farmor plockade i höstas. Så jag bestämde att vi skulle baka mellanmålsmuffins med blåbär och hallon.


 

 
Mellanmålsmuffins (9-12 st)
 
1 dl grahamsmjöl
2 dl vetemjöl
1 msk socker
2 tsk bakpulver
1 dl (majs)olja
1 dl mjölk
2 uppvispade ägg
ca 3 dl valfria bär
1 msk vetemjöl
 
Blanda grahamsmjöl, vetemjöl, socker och bakpulver i en bunke. Gör en fördjupning i blandningen. Häll i olja, mjölk och ägg i mjölblandningen och blanda snabbt ihop till en smet. Blanda inte för mycket, då blir smeten seg.
 
Blanda bären med lite mjöl. (Då lägger de sig inte på botten av formarna.) Vänd i bären i smeten. Lägg smeten i stora muffinsformar och grädda mitt i ugnen, 175 grader, i ca 20 minuter. Låt svalna på galler. Muffinsarna går bra att frysa.
 
Goda med en kopp kaffe!
 
Jag hade inget grahamsmjöl hemma, så jag tog 1 dl havregryn och lite extra vetemjöl istället. Prinsarna var tyvärr inte så väldigt förtjusta i muffinsarna, men jag och sambon tyckte mycket om dem. Nästa gång ska jag nog prova att smaksätta med banan och kokos istället. Det kanske passar prinsarna bättre, då det blir lite sötare.
 
 
Ha en fin kväll!
 
Kram Kristin
 
 
 
 


4 kommentarer:

  1. Lät ju lite mer mättande än vanliga muffins!
    Banan och kokos låter super gott, mina favorit smaker ;) Tack för tipset!

    Nä nu måste jag krypa ner...
    Sov gott :)
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Jag har jämt idé torka när det kommer till mellanmål och middag, känns som samma rätt går runt runt...
    Smoothie är en mellanmåls favorit här hemma!
    De ser smaskiga ut med blåbär och hallon!

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  3. Mums med mellanmålsmuffins! Verkar inte så krångligt heller!
    Ja, det måste provas och förväntar mig succé!

    Kram
    Petronella

    SvaraRadera
  4. Mums vad gott =) Ska jag testa någon dag som mellis.
    Tack. Ha en toppen dag! kram

    SvaraRadera